استثمارات بـ 15مليار دولار وتبادل للعملات.. ملفات ساخنة للسيسي في تركيا

0 تعليق ارسل طباعة

 

 

باقي أقل من 24 ساعة وهيبدأ الرئيس السيسي زيارة تاريخية لتركيا هي الأولى من نوعها لرئيس نصرى من أكتر من 10 سنين.. فيا ترى ايه الملفات اللى هيناقشها السيسي مع الرئيس التركي؟ وايه حكاية الـ 15 مليار دولار اللي تم الاتفاق عليها؟ وهل فعلامصروتركيا ممكن يعملوااتفاقية تبادل عملات محلية؟

 

لوحضراتكم فاكرين فى شهر اغسطس2023 بدأت جليد الخلافات بين مصر وتركيا يدوب بعد اتصالات ومباحثات ساهمت فى عودة العلاقات بين البلدين بعد سنوات من المقاطعة والجفاء السياسي.. ووقتها زاؤ وزير التجارة والصناعة المصري العاصمة التركية  في اول زيارة رسمية لمسؤول مصري كبير لتركيا من حوالي ١٠ سنين.. ودي كانت زيارة مهمة وفي توقيت مهم للبلدين
وتضمن جدول الوزير المصري في تركيا عدد كبير من الملفات الاقتصادية المهمة وناقش مع الأتراك خطط لزيادة حجم التجارة بين البلدين وتذليل أي عقبات وفتح صفحة جديدة من العلاقات بين القاهرة واسطنبول
ولأن الزياترة كانت تاريخية ومهمة اصطحب الوزير وفد رفيع المستوى بيضم كوكبة من رجال التجارة والصناعة في مصر وعدد من أعضاء الغرف التجارية والصناعية.ومع نهاية الزيارة اتفقت مصر وتركيا على خارطة طريق لتعزيز العلاقات الاقتصادية الثنائية من خلال استهداف النهوض بحجم التجارة الثنائية من 10 مليار دولار إلى 15 مليار دولار خلال ٥ سنين بجانب الاتفاق على عقد اجتماع اللجنة المشتركة في المستقبل القريب لتوسيع تغطية اتفاقية التجارة الحرة القائمة بين البلدين.

وفى الزيارة دي تم كمان الاتفاق على إقامة تعاون مشترك وطيد لتوفير التسهيلات اللازمة للمستثمرين بهدف زيادة الاستثمارات المتبادلة، الي جانب تكثيف تنظيم فعاليات مشتركة من خلال المنظمات اللي بتجمع دوائر الأعمال من البلدين، فضلا عن تشجيع الشركات على المشاركة في منتديات الأعمال والمعارض المنظمة في مصر وتركيا.
وتم التوافق على عقد اجتماع للغرف العربية والافريقية التركية بالقاهرة لتفعيل التعاون الثلاثي بين الشركات المصرية والتركية لدراسة استغلال الميزات النسبية لدي الاطراف للدخول في أسواق جديدة.
طبعا كل ده مهم وعظيم لكن اهم حاجة في زيارة وزير التجارة المصري لتركيا  بحث إمكانية استخدام العملات المحلية في التجارة الثنائية في الفترة المقبلة،  وتم الاتفاق على عقد اجتماع في إطار آلية المشاورات التجارية رفيعة المستوى خلال زيارة الوزير الدكتور عمر بولات لمصر في الفترة المقبلة بدعوة من نظيره المصري.

وبعدها بدأ البنك المركزي المصري ونظيرة التركي محادثات لبحث آلية تنفيذ التبادل التجاري بين البلدين باستخدام العملات المحلية.

يعني مصر وتركيا خلال فترة بسيطة هيكون فيه بينهم مبادلة عملات يعني اي حاجة نستوردها من تركيا هندفع تمنها بالعملة التركية مش بالدولار وتركيا لو استوردت حاجة مننا هتدفعها بالجنيه المصري وطبعا ده هيقلل الضغط على احتياطي العملة وهيعزز من قيمة الجنيه.

كمان الرئيس السيسي فى زيارته لأنقرة هيناقش ملفات سياسية مهمة ليها علاقة بطبيعة الصراع فى منطقة الشرق الوسط ومع ده هيناقش ملفات اقتصادية مهمة زيزيادة الاستثمرات التركية فى مصر

وخد بالك تركيا هي اللي طالبة التعاون في كتير من الملفات الاقتصادية وقريب جدا هيكون فيه لقاء بين السيسي واردوغان بيتم الاتفاق على تفاصيله حاليا والاتفاقيات اللى هيتم توقيعها.
وشهدت الفترة الأخيرة زيادة في حجم التبادل التجاري السلعي بين مصر وتركيا والذي تخطى حاجز الـ10 مليار دولار للمرة الأولى خلال عام 2022، بالرغم من التحديات الاقتصادية اللي شهدها العالم وده بيعكس مستوى طموحات البلدين والاستغلال الأمثل للإمكانيات المتاحة.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق