مفاجأة سارة لعشاق السيارات.. حرق أسعار في هذا الموعد

0 تعليق ارسل طباعة

 

 

إيه المفاجآت المنتظرة لعشاق السيارات، يا ترى الموضوع مرتبط بمزادات جديدة هتحرق الأسعار ولا موديلات جديدة هتنزل السوق.. هنقولك كل التفاصيل في التقرير ده. 
 

يوم الجمعة الجاي، عشاق العربيات هيكونوا على ميعاد مهم مع أكبر سوق للسيارات المستعملة في محافظة القاهرة، وتحديدا في طريق الأتوستراد في المعادي، وهناك هيتجمع كل اللي عايز يبيع ويشتري عربية في مكان واحد.

وسوق العربيات المستعملة ده بيُنظم كل جمعة على مدار السنة، عشان كل اللي عايز يبيع عربيته الملاكي يقدروا يسجلوا بياناتهم ويشاركوا في المواد مجاناً ومن غير أي رسوم.

والسوق ده ممتد على مساحة كبيرة جدا، عشان تسمح لكل المشاركين فى عرض عربياتهم ، كمان الشركة المنظمة للمزاد ده، بتدعم عمليات البيع والشراء وكمان بتوفر شوية خدمات محترمة في المزاد، زي الكشف المجاني على السيارة عشان يبان حالتها، وكمان خدمات التقسيط المتنوعة اللي بتقدمها شركة سوق السيارات، وده هوفر بدائل متميزة للبائع والمشتري فى نفس الوقت.

لكن لو حضرتك عايز تشارك في الحدث ده، ففي شوية شروط مهمة، أولها تسجيل البيانات، وهو أن العربية تكون حديثة الصنع موديل 2014 فما فوق، وهناك غير مسموح للموديلات القديمة بالمشاركة في السوق ده، والهدف من ده طبعا هو  ضمان أن العربيات المشاركة تكون حالتها العامة كويسة وماتكونش قديمة ومتهالكة، وده هيوفر شروط جاذبة للمشترى في العربية اللي عاوز  يشتريها، وكمان يقدر يوفر بدائل سداد متميزة سواء للكاش أو التقسيط.

كمان السوق ده بيوفر لحضرتك منتج جيد بقيمة عادلة، يعني بيوفر لك عربية كويسة بسعر مناسب في ظل أرتفاع الأسعار فى السوق، ضيف على ده إنه بيعما قناة اتصال بين أصحاب السيارات والمشترين.

ومتوقع إن الحدث ده يشهد إقبال كبير من جانب المواطنين وخاصة عشاق السيارات، خاصة مع تزايد الطلب على العربيات المستعملة في الفترة الأخيرة بسبب الارتفاع المستمر في الأسعار، لأنه بيتيح لحضرتك فرصة نادرة لمشاهدة عدد كبير من السيارات في مكان واحد، وده بيسهل عملية المقارنة والاختيار.

وكمان من المميزات اللي بيقدمها سوق السيارات المستعملة في المعادي، هو الموقع الجغرافي المتميز على طريق الأوتوستراد اللي بيسهل الوصول ليها من مختلف أنحاء القاهرة الكبرى، كمان بيتمتع السوق ده بمواقف سيارات واسعة عشان تتيح للمشاركين والزوار التواجد، مما وده بيساعن في خلق تجربة تسوق مريحة للبائعين والمشترين.

ولو حضرتك حابب تشارك، فهنقولك شوية نصائح عشان تشتري عربية مستعملة حالتها كويسة وماتوقعش ضحية لعمليات النصب، أول حاجة هي إنك تاخد كل الاحتياطات القانونية لضمان سلامة الصفقة وتجنب الوقوع في فخ الاحتيال.

ومن بين هذه الاحتياطات المهمة كمان، انك تعمل عقد بيع ابتدائي كخطوة أساسية عشان توثق عملية البيع وتثبت حقوق الطرفين، ولما تيجي تكتب العقد، اتأك أن العقد فيه كل التفاصيل المالية المتعلقة بعملية البيع والشراء، وحدد المبلغ المدفوع بالفعل وكمان المتبقي، عشان تضمن توثيق الشروط المالية بشكل واضح.

ولازم توصف استلام العربية، وتتأكد من كتابة تاريخ ووقت استلام العربية على ظهر العقد، مع توقيع الطرفين لتأكيد عملية الاستلام، والإجراء ده مهم جدا لأنه بيحمي الطرفين في حالة حدوث نزاع عند تسليم العربية.

كمان، مهم جدا نسخ العقد والاحتفاظ بيه
لحماية حقوق جميع الأطراف، وياريت تصوره كل طرف يحتفظ بنسخة منه، والخطوة دي بتضمن حل نزاع مستقبلي في حالة حدوثه.

لازم كمان يتم إدراج شرط جزائي في العقد، وممكن ينص الشرط على عدم استرداد العربون المدفوع أو دفع مبلغ معين كتعويض، وده بيؤكد التزام الطرفين بإتمام الصفقة.

وأخيرا، اتأكد كويس من سلامة وثائق ملكية العربية، خاصة إذا كانت باسم البائع، فمهم جدا على المشتري التأكد من صحة كل البيانات المدرجة في الرخصة، بما فيها اسم البائع، نوع السيارة، موديل السنة، ولونها، وكمان تفاصيل المحرك، وماتنياش تتأكد من عدم وجود حظر بيع للعربية.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق