انسداد المجارى يهدد عمارة توت عنخ أمون في طنطا بكارثة

0 تعليق ارسل طباعة

بسبب الإهمال قام المقاول أثناء رصف الشارع بانسداد مشترك المياه الخارجي الخاص بالعمارة وكسر ماسورة المياه ما جعلها باتت مهددة بالانهيار في أى لحظة. وبدأوا ساكنيها، يشعرون بالإهمال من المسئولين إلى أن بدأ اليأس يتسلل إليهم ومنذ 2021 حتي الأن كعب داير بين شركة مياه الشرب والصرف الصحي وحي ثاني طنطا.

سكان العقار رقم ٣٧ شارع توت عنخ أمون والعمارة المجاورة بحى تان طنطا بمحافظة الغربية يعانون من انسداد مشترك المجارى بالشارع وتجمع المياه أسفل العقار مما يهدد حياة السكان بكارثة.

قام السكان بإرسال عدة شكاوى لمجلس الوزراء ومحافظة الغربية وحى تانى طنطا وشركة مياه الشرب وهيئة الصرف وحتي الأن لم يتم حل المشكلة.

يقول المهندس محمد شاكر محمد عدس ومعه عدد كبير من سكان العمارة المتضررين انه في ٢٠٢١ أثناء رصف الشارع كسروا مشترك المياه الخارجي اللى بنصرف عليه ونتج عن ذلك اسنداده وبالتالى المياه بدأت ترد داخل العمارة اتصلت بشبكة المياه وحاولوا فيها كثيرا وكل مرة ترجع أسوأ من اللي قبلها قمنا بعمل محضر فى قسم ثانى طنطا وقدمنا شكاوى عديدة للمحافظه وكانت النتيجة المياه أغرقت العمارة والناس تركت المحلات ومدفعوش كمان الايجار.. فمتي يتم الإصلاح في أسرع وقت ممكن حفاظًا على أرواحنا وممتلكاتنا.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق