مجدي عبد الغني يكشف عن أسرار جديدة في لوائح اتحاد الكرة، ورضا عبد العال يطالب بإعادة مباراة الأهلي و الزمالك

انتقد مجدي عبد الغني، عضو اتحاد كرة القدم المصري السابق، في تصريحات تليفزيونية اتحاد الكرة ولوائحه. وأعرب عن استيائه قائلاً: “أكثر من 24 سنة مش قادرين نثبت لوايحنا مع لوائح الاحتراف الحقيقي، بقينا نطلع اللعيبة بـ 30 مليون و20 مليون في السنة ونشتريها بـ 60 مليون في السنة. مش عارفين نظبط اللوائح ونأخذ اللوائح بتاعة الاحتراف”.

مجدي عبد الغني : أنا جبت لوائح الاحتراف الحقيقى وإتحاد الكرة راميها في الدرج

وأضاف عبد الغني في تصريحات علي قناة الشمس: “أنا جبت موافقة على تغيير اللوائح واتحاد الكرة حتى الآن راميها في الدرج ومش عايزين يغيروها. لأن اللائحة الثانية تقدر تجامل بيها زي ما انت عايز، عايز تجامل مين النهاردة؟ عايز تروق على مين النهاردة؟”.

مجدي عبد الغني : ليه بنعمل لوائح مطاطية و بنجامل بيها

واستطرد عبد الغني قائلاً: “اللعيبة المصرية بتتفرم، ليه بنعمل لوائح مطاطة وبنجامل بيها؟ واللي يروح الاتحاد الدولي بياخد حقه تالت ومتلت، وكشف أيضًا: “لو مباراة بيراميدز وسموحة هيتحكم فيها بلوائح الاتحاد الدولي وهيلعب الوقت المتبقي من المباراة فقط”.

وأضاف عبد الغني: “الظرف القهري اللي عايزين تعيد عليه المباراة هو زلزال أو فيضان أو براكين أو عواصف شديدة، بمعنى أصح ظرف إلهي وليس ظرف بشري”.

رضا عبد العال يطالب بإعادة مباراة الزمالك والأهلي في الدوري

صرح رضا عبد العال على قناة TEN بأنه يطالب بإعادة مباراة الزمالك والأهلي مثل مباراة بيراميدز وسموحة إذا صدر قرار بإعادة مباراة بيراميدز وسموحة.

وأضاف عبد العال: “ماتش بيراميدز وسموحة هيتعاد بسبب أن فيه نادي عينيه احمرت وبرق. ما عنديش مشكلة ماتش بيراميدز يتعاد مع سموحة بس عيد ماتش الأهلي و الزمالك لأن ماتش الزمالك مبعوت لظرف قهري”.

وأضاف أيضًا: “لو اتعاد ماتش سموحة وبيراميدز ومجلس إدارة الزمالك مطالبش بإعادة مباراتهم مع الأهلي يبقى لازم مجلس إدارة الزمالك يمشي فيها، ولو بيراميدز اتحسب له الماتش 2-0 يبقى جاله مكالمة نفذ اللائحة مش كلام الترزي”.

 

 

close